قدس آنلاین: همه افراد باید این مسئله را بدانند که به‌واسطه پرخوری در ماه رمضان، به‌خصوص در زمان افطار نه تنها لاغر نمی‌شوند بلکه چاق‌تر نیز خواهند شد.

افطار و سحر را با غذاهای سالم سپری کنید

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، در ایام ماه مبارک رمضان آنچه که برای روزه داران حائز اهمیت است و می‌تواند سلامت آنها را در این ماه تامین کند، آگاهی لازم از مواد غذایی مناسب برای وعده افطار و سحر است.

دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: اگر افراد از میزان غذا و خوراکی‌های مورد مصرف خود در زمان سحر و افطار آگاهی نداشته باشند،‌ شیوه نادرست تغذیه، موجب افزایش وزن‌ آنها خواهد شد.

حمید ترک‌زاده با بیان اینکه پرخوری در زمان‌های خارج از زمان روزه می‌تواند فرد را از سلامتی دور کند، تاکید کرد: درصورتی‌که برای گرفتن روزه، آداب آن را رعایت نکنیم، سلامتی خود را در این ماه به خطر انداخته و نمی‌توانید وزن‌مان را کم کنیم.
وی با اشاره به ضرورت مصرف حداقل 2 وعده غذایی در سحر و افطار، تاکید کرد: خوراکی‌های مصرفی باید ساده باشد و تفاوت چندانی با رژیم غذایی روزمره‌ نداشته باشد.
دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی اصفهان ادامه داد: این وعده باید مشتمل بر خوراکی‌هایی از تمامی دسته‌های اصلی غذایی سبزیجات و میوه‌ها؛ غلات، نان، برنج و سیب‌زمینی؛گوشت،‌ مرغ، ماهی و شیر و لبنیات باشد. همچنین خوراکی‌هایی که دارای چربی و شکر هستند و کربوهیدرات‌های پیچیده از این جمله‌اند.
وی با اشاره به اینکه خوراکی‌هایی که دارای پروسه فرآوری زیادی هستند، در این ماه توصیه نمی‌شوند، عنوان کرد: برخی از این مواد خوراکی شامل انواع غذاهای کارخانه‌ای و کنسروی دارای افزودنی و مواد نگه‌دارنده و غذاهایی که سریع به انرژی تبدیل می‌شوند و حاوی کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند آرد سفید گندم و شکر هستند.
ترک زاده افزود: کلیه غذاهای چرب و چاق‌کننده مانند انواع کیک، بیسکوییت، شکلات و آب‌نبات و نیز نوشیدن نوشابه‌های گازدار مانند انواع کولاها و نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه است.
وی با اشاره به اینکه در میان مسلمانان توصیه شده است که افطار را با خرما باز کنند، خاطرنشان کرد: خرما و همچنین آبمیوه‌ها می‌تواند سطح انرژی بدن را به‌یک‌باره بالا ببرد، ضمنا در شروع افطار، نوشیدن مقداری آب کمک می‌کند تا کمبود آب بدن تأمین شود
دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی اصفهان در خصوص خوراکی‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب شود، یادآور شد: در زمان افطار به این نکته توجه بسیار داشته باشید که برخی از خوراکی‌ها و غذاهای سنتی که بسیار غنی از مواد غذایی هستند، خوراکی مناسبی برای زمان افطار نیستند.
وی ادامه داد: غذاهای کامل سرخ‌شده مانند انواع پیراشکی و سمبوسه، فست‌فود و غذاهای با درصد بالای قند و چربی مانند انواع شیرینی‌جات، زولبیو و بامیه از این جمله‌اند.
ترک زاده تاکید کرد: استفاده بیش ‌از اندازه از روغن و انواع خوراک‌ها و خورشت‌های چرب مانند کله‌پاچه و ..برای افطار مناسب نیستند.

وی در ادامه با اشاره به غذاهای مفید برای مصرف در وعده سحر گفت: بهترین غذا برای سحر غذایی است که سالم و سیرکننده بوده، شما را سنگین نکرده و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی مهیا کند.
دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی اصفهان با تاکید بر اینکه سحری باید سبک بوده و شامل غذاهای کندهضم باشد، بیان داشت: از میان آن‌ها می‌توان به نان پیتا، انواع سالاد، غلات به خصوص جو دوسر و نان‌های کامل (نان سنگک) اشاره کرد و نتیجه این است که شما به طور مستمر در طول روز انرژی دارید.
وی نکته بسیار مهم دیگر را برای رژیم غذایی مناسب سحری، خوردن میوه‌های پر ویتامین دانست و گفت: میوه‌های پر ویتامین، کمبود ویتامین و املاح بدن را برای روزه‌داران جبران می‌کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.